XV535 Zamjena neispravnog generatora i bendixa

 

Nakon što sam se jedva dokotrljao do doma s vožnje, išao sam provjeriti struju na svom Viragu. Poučen iskustvom, nakon ispitavanja akumulatora, provjerio sam generator. Instrument je između bilo koje od tri žice, koje idu iz generatora i mase pokazao nulu. Stvar je jasna - generator je umro! Virago 535 ima trofazni generator koji bi, mjereno između svake faze, na izmjeničnom području (tri bijele žice) trebao davati između 60 i 70V pri cca 3000o/min. Mjereno u beznaponskom stanju, otpor između svake faze bi kod ispravnog generatora trebao biti 6 do 7 ohma. Otpor izmedju svake faze i mase mora biti beskonačan!

 
 
1. Ovako to izgleda nakon ispitivanja, a na početku rastavljanja.
 
2. Skinut lijevi poklopac mašine. Prije toga treba odspojiti i izvući žice generatora i sezora paljenja. Nalaze se ispod lijevog plastičnog poklopca donjeg rezervara.
 
3. Za demontažu namotaja potrebno je odviti tri vijka koji ga drže za poklopac i vijak iznad namotaja koji drži štitnik njegovih žica, kako ne bi došle u dodir s magnetom.
   
4. Ta tri vijka su tretirana ljepilom kako se ne bi odvili, pa je najbolje koristiti udarni odvijač.
 
5. Namotaji statora demontirani. Ostao je samo senzor paljenja kojeg ne treba skidati.
 
6. Skinuti namotaji na kojima se lijepo vidi da je jedan od njih (skroz lijevo) izgorio.
   
7. Novi namotaji statora stigli su iz Njemačke vrlo brzo, za svega tri dana i veoma su dobro zapakirani.
 
8. Montirani novi namotaji u poklopac mašine. Svi vijci su prije ugradnje tretirani Loctiteo-vim ljepilom za vijke.
 
9. Proađen je i uzrok kvara - odlomljen komad vijka bendixa. Da bi se došlo do bendixa treba skinuti magnet, a za to je potreban radapciger (izvlakač).
   
10. Treba odviti centralnu maticu magneta, motor staviti u brzinu i radapcigerom izvući magnet. Na slici je bendix koji bi trebao biti pričvršćen za magnet s tri imbus vijaka M8.
 
11. Jedan od vijaka je pukao, a druga dva su od bendixa napravila ovo.
 
12. Ovo je posljedica raspadnutog bendixa - hrpa špene na filteru uljne pumpe. Na svu sreću, izgleda da ništa nije prošlo dalje od filtera.
   
13. Montiran novi bendix, vijci namazani Loctite-om 234 i još zakirnavi protiv odvrtanja. Sve je vraćeno u blok. Vijak magneta je stegnut tako da je mjenjač ubačen u brzinu i stisnuta zadnja kočnica.
 
14. Stigao novi filter uljne pumpe zajedno s pripadajućim dihtunzima. Poklopac je detaljno očišćen, a svi dihtunzi zamijenjeni novima.
 
15. Filter uljne pumpe montiran na poklopac, pa sve zajedno vraćeno u blok motora.

davor.borosak@zg.htnet.hr